Versnellingsbak

Hier kan over Euro Truck Simulator 2 gepraat worden.
Plaats reactie
klawo
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 dec 2014, 14:19

Versnellingsbak

Bericht door klawo »

Dag truckers,

Ik rijd sinds enkel maanden een Scania Streamline Topline 730 pk
Op zich ben ik best tevreden met deze truck.
Nu heb ik pas de optie "zware vrachten" geinstalleerd en dat is best leuk.
Ik heb pas een locomotief (70 ton) vervoert maar liep helaas tegen wat problemen aan.
Bij het beklimmen van een berg hield het op. Geen power genoeg. Heb een andere bak geprobeerd, maar ja wat betekenen de verschillende overbrengingen. Een kenner weet dat waarschijnlijk wel, maar ik niet. Welke bak heb je nodig voor zulke tonnages.
Het vreemde daarbij is ook het feit dat de banden slipten zelf bij ingeschakelde sper op beide assen. En je zou zeggen, bij zoveel druk op de schotel kan slippen haast niet.

Mijn configuratie is:
Scania 730pk
Motorkoppel 3.500NM/1.000-1.400 RPM
Versnellingsbak Opticruse GRSO 925R

Heeft iemand ervaring op dit gebied, en is dit de juist configuratie of is er een betere samenstelling

Klawo
Gebruikersavatar
DrRossi
Lid
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 06:52

Re: Versnellingsbak

Bericht door DrRossi »

Gebruik je de automatische versnellingsbak optie?
Vaak scheelt het wel om die uit te zetten en dus manual te schakelen.
klawo
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 dec 2014, 14:19

Re: Versnellingsbak

Bericht door klawo »

Ja ik gebruik de automatische versie.
Gebruikersavatar
Polar
Lid
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 11:48
Contacteer:

Re: Versnellingsbak

Bericht door Polar »

Precies, bij een klim de optie opeenvolgend schakelen gebruiken als je geen shifter hebt, ik heb een key binding gemaakt zodat ik onder het rijden over kan schakelen van automaat naar opeenvolgend schakelen.
Ga je dan een berg of heuvel beklimmen zet ik de bak vast in de juiste versnelling en klim naar boven eenmaal op de top schakel ik weer terug naar de automaatbak en schakel wanneer nodig de retarder in.
Wie geen fouten maakt in het leven zal nooit leren en verder komen.
klawo
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 dec 2014, 14:19

Re: Versnellingsbak

Bericht door klawo »

Beste Polar,

Dat lijk mij ideaal zoals jij dat heb. Kun je mij uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Polar
Lid
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 11:48
Contacteer:

Re: Versnellingsbak

Bericht door Polar »

Als eerste gebruik ik de FFB plugin by supric https://forum.scssoft.com/viewtopic.php ... ffb+plugin
Ik weet niet wat voor stuur en degelijke jij gebruikt maar stel dat je een stuur en keyboard gebruikt, dan stel je op je keyboard de keybinding in het ETS2 menu in, een toetst voor de automatische bak te activeren en een toets om de opeenvolgende bak te activeren en de toetsen om op en terug te schakelen in te schakelen welke allemaal in het menu staan.
Je stelt in het menu de realistische automaat in als standaard, als je nu gaat rijden en je krijgt een klim waar bijvoorbeeld de gang te lang in een te hoge versnelling blijft hangen, nu kun je de opeenvolgende knop activeren.
Zodra je de opeenvolgende bak het geactiveerd kun je handmatig een gang terugschakelen of op schakelen, soms is het handig op een bepaald terrein om de opeenvolgende bak te selecteren om rustig te kunnen wegrijden zoals in een mijn.

Ik gebruik een DFGT stuur van logitech en controler en schakelkast voor het contactslot en andere schakelaars, op de controler gebruik ik een pookje om te switchen tussen de bakken, indrukken is schakelen tussen de automaat en handbak, naar voren is opschakelen en naar beneden is terugschakelen.
De pook naast het stuur gebruik ik als retarder schakelaar zodat de retarder stap voor stap zwaarder kan laten remmen, en een knop op de controler om de motorrem te activeren wanneer nodig.

Dit is beste realistisch te noemen want ook in het echie komt het wel eens voor dat de motor te zwaar moet zwoegen en de automaatbak te laat terugschakeld, de chauffeur heeft dan ook de mogelijkheid om de bak handmatig een gang terug te schakelen of op te schakelen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is dit relaas.
Wie geen fouten maakt in het leven zal nooit leren en verder komen.
klawo
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 dec 2014, 14:19

Re: Versnellingsbak

Bericht door klawo »

Een heel verhaal, maar ik print het uit en moet maar en uitzien naar een ander stuur. Ik heb nog een ouwetje, de Logitec Wingman Force Feedback. In ieder geval bedankt en laat het wel horen of mij dit is gelukt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”